Pieniądze są dla Szkoły

Pierwszy rok funkcjonowania perspektywy finansowej 2014-2020 – kilka podsumowujących refleksji

Za nami pierwszy rok perspektywy finansowej 2014–2020. Pierwszy, bo – choć start miał mieć miejsce z początkiem roku 2014 – bardzo szybko stało się dla wszystkich jasne, że faktyczny początek perspektywy nastąpi dopiero w 2015 roku. I ci z nas, którzy liczyli na uruchomienie konkursów już na początku roku 2015, mocno się zawiedli… Jaki był ten pierwszy rok? Co nas zadziwiło, rozczarowało? Czy czymś jesteśmy zaskoczeni pozytywnie? Spróbujmy w kilku słowach podsumować te ostatnie miesiące. W naszych rozważaniach skupimy się oczywiście na środkach przeznaczonych dla placówek edukacyjnych.

Po pierwsze, opóźnień ciąg dalszy

Niektóre programy operacyjne w 2015 roku były nadal w negocjacjach z Komisją Europejską, a przecież jako uzupełnienie do tych dokumentów musiały jeszcze powstać szczegółowe opisy osi priorytetowych (SZOOP-y), różne wytyczne i inne dokumenty. Dlatego wszystko ruszyło z dużym opóźnieniem… Pierwszy konkurs dla edukacji miał miejsce w lipcu 2015 roku w Wielkopolsce i dotyczył tworzenia nowych miejsc edukacji przedszkolnej. Za ten najszybszy start zapewne trzeba oddać Wielkopolsce hołd, ale wygląda na to, że sama Wielkopolska nie udźwignęła tego tempa: w IV kwartale 2015 roku w ogóle nie ogłosiła planowanego konkursu dla placówek kształcenia ogólnego. Krótko po Wielkopolsce wystartował Śląsk z konkursem dla placówek kształcenia ogólnego (termin również miał miejsce w lipcu). W innych województwach było już nieco później – w listopadzie wystartowało Mazowsze, a potem dopiero na początku roku 2016 miały miejsce terminy konkursów lub były ogłaszane konkursy na Pomorzu, w Małopolsce, w Zachodniopomorskiem itd. Niestety, opóźnienie i trudności odczuwamy także w czasie oceny złożonych wniosków. Długotrwałość tego procesu zaskoczyła chyba wszystkich. Na Śląsku wyniki lipcowego konkursu dla kształcenia ogólnego pojawią się dopiero w maju 2016 (10 miesięcy od terminu aplikowania). Ciekawostką są niektóre konkursy krajowe POWER:

  • 4.2, w ramach którego składaliśmy wnioski w czerwcu 2015 roku, na którego wyniki doczekaliśmy się w styczniu 2016 (tj. 7 miesięcy po terminie składania wniosków) oraz
  • 1.3.1 – aplikowaliśmy w lipcu, a wyników nie mamy do teraz.

Brzmi to nieco pesymistycznie, ale każda negatywna informacja jest przecież dla nas wskazówką. Zatem jaka z tego płynie dla nas lekcja?

[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.
 

STRONY PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 12  Strona 13  Strona 14

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

maj - czerwiec | 3 (9) 2016
Partnerstwa strategiczne – współpraca szkół. Erasmus+ w praktycznej odsłonie Wśród 32 szkół, które w 2014 roku otrzymały granty na współpracę partnerską z zagranicznymi partnerami, znalazło się Chrześcijańskie Gimnazjum im. Króla Dawida w Poznaniu ze swoim partnerem – The King’s School (Eastleigh, Wielka Brytania). Projekt zatytułowany „Jak najlepiej możemy prowadzić wielkie europejskie społeczeństwo? Wymiana doświadczeń brytyjskiej i polskiej szkoły w celu stworzenia, wykorzystania i upowszechniania nowatorskiego programu kształtowania u uczniów postaw liderów” początkowo został zaplanowany na 24 miesiące (po pierwszym roku zawnioskowano do Narodowej Agencji o jego wydłużenie do końca lutego 2017 roku). Jego głównym założeniem jest tzw. wymiana dobrych praktyk stosowanych przez każdą ze szkół: w przypadku polskiego gimnazjum jest to tutoring wychowawczy i Kompas Kariery, natomiast w przypadku szkoły brytyjskiej – program kapitański.
maj - czerwiec | 3 (9) 2016
Nauka zarządzania finansami… za fundusze krajowe

Pieniądze... Podobno szczęścia nie dają, ale każdy o nie zabiega. A gdy już je mamy, czy potrafimy racjonalnie zarządzać finansami? Nie zawsze, dlatego warto pomyśleć o realizacji projektu, dzięki któremu i my, nauczyciele, i nasi uczniowie zdobędą niezbędne podstawy wiedzy ekonomicznej. A gdyby tak jeszcze pozyskać na ten cel pieniądze...