Pieniądze są dla Szkoły

Historie zapisane w dźwiękach i obrazach – wyzwolić kreatywność

W Szkole Podstawowej w Purdzie staramy się, by nauka stawała się fascynującym odkrywaniem świata. Funkcjonujemy w małym środowisku wiejskim, dzięki czemu znamy jego realia, a także potrzeby i oczekiwania naszych uczniów. Własnymi siłami podejmujemy działania, które rozwijają i pogłębiają kompetencje dzieci, a wykraczają poza szkolną praktykę pracy z uczniem. Uczestniczymy w różnych projektach i programach.

Pod koniec roku szkolnego 2012/2013 braliśmy udział w konkursie „Gerbsenis, opowieść niezaginiona. Co Bawand zaklęła w preyden i wende?”, w którym uczniowie prowadzili badania na temat kapliczek znajdujących się w okolicy, nagrywając filmy z osobami znającymi historię tych miejsc. Jako podsumowanie stworzyli swoją własną filmową fabułę. Konkurs okazał się oryginalnym pomysłem na poznawanie kultury swojego otoczenia. Organizatorzy otrzymali na jego realizację grant w ramach programu Akademia Orange.

W roku szkolnym 2013/2014 stworzyliśmy z uczniami szkolną pracownię filmową. Chcieliśmy się uczyć i robić coś ciekawego. Postanowiłam poszukać instytucji wspierającej nietypowe inicjatywy. Zajrzałam na stronę Fundacji Orange i po zapoznaniu się z projektami realizowanymi w ramach Akademii doszłam do wniosku, że właśnie ta Fundacja może dać nam szansę na urzeczywistnienie naszych marzeń. Okazało się, że lada dzień minie termin składania wniosku. Choć mieliśmy mało czasu na nagranie krótkiego filmu przedstawiającego nasz pomysł na projekt i wypełnienie wniosku online, podjęliśmy wyzwanie. Bardzo podobała się nam taka forma aplikowania, przede wszystkim dlatego, że mogliśmy się wizualnie zaprezentować, a o naszym powodzeniu nie decydował arkusz anonimowego wniosku, który nie jest w stanie przekazać naszej pasji i potrzeb. Pierwszy etap konkursu wydał nam się szczególnie pociągający ze względu na nasze filmowe zainteresowania. Chcieliśmy stworzyć filmy dokumentalne i wykonać wystawę starych fotografii. Inspirowałam się wówczas działaniami angielskich artystów w nurcie community arts, a szczególnie pomysłami Geoffa Broadwaya. Wyobraziłam sobie, że dzieci mogą się stać takimi animatorami kultury działającymi z lokalną społecznością i dla niej. Cele naszego projektu i Fundacji były zbieżne:

  • promowanie twórczych postaw wobec kultury,
  • kształcenie umiejętności świadomego posługiwania się mediami kultury,
  • promowanie nowoczesnych metod edukacji kulturalnej.

Uczestnicy programu mieli do wyboru dwie możliwości finansowania: 30 000 złotych dla projektów innowacyjnych i 10 000 złotych dla projektów inspirowanych pomysłem z poprzednich edycji programu. My wybraliśmy drugą opcję. Ograniczał nas wymóg wkładu własnego (20% wartości dotacji), którym mogły być środki pieniężne, wkład rzeczowy (lokal, sprzęt, materiały) lub, jak w naszym przypadku, wkład osobowy (koszt pracy osób zatrudnionych w projekcie).

[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.
 

STRONY PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 38  Strona 39  Strona 40

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

maj - czerwiec | 3 (3) 2015
Chwyć komórę, nakręć kulturę! O tym, że innowacyjne praktyki w zakresie edukacji kulturalnej i integracji międzypokoleniowej wywołują w społecznościach lokalnych zmianę na lepsze, nikogo nie trzeba przekonywać. Ale z pewnością trzeba opowiadać o tym, jak tego rodzaju działania wyglądają w praktyce, zwłaszcza, gdy taka inicjatywa jest efektem wytężonej współpracy prężnych, społecznie zaangażowanych organizacji i to ich prawdziwemu partnerstwu zawdzięcza się sukces.
maj - czerwiec | 3 (3) 2015
Jedno źródło – wiele możliwości

Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności to organizacja, której zaangażowanie społeczne i mnogość realizowanych programów są prawdopodobnie największe w skali naszego kraju. Przez 15 lat swojej działalności PAFW przeznaczyła na realizację celów programowych już ponad 155 milionów dolarów.